donderdag 23 augustus 2012

ADOPTEREN

In NEDERLAND zijn 1 op 3 monumenten GEADOPTEERD door basisscholen. In ons land is dat gegeven onbestaand en daar zou ik graag iets aan willen doen.

Het is mijn droom om samen met Jullie hierin voor ONS land het goede voorbeeld te geven.
Het adopteren van de CROMWELL-TANK  is uiteraard "maar" een symbolische daad. Maar wat voor één !!! Het kost niets, en Je moet er eigenlijk niets voor doen, behalve kenbaar maken dat Je deel wil uitmaken van de "adoptiefamilie" van de tank via ... wra.ros@gmail.com
En dan kunnen we, in een later stadium, bijvoorbeeld, een toeristische gedenkplaat voor het voertuig laten maken.
En met "gedenkplaat" bedoel ik misschien wel het volgende ... Deze toeristische gedenkplaat kwam er in samenwerking met Johan Schokkaert (de Firma Naessens en het gemeentebestuur van Oudenaarde) voor  het "belangrijkste Amerikaanse Individuele monument" in Europa (Eine-Oudenaarde).
http://bornesdufront.blogspot.be/2010/03/ohio-brigde.html

Later als de CROMWELL-TANK op zijn nieuwe bestemming “aangekomen” is kan hier (eventueel, en UITERAARD in samenspraak met de Stad Antwerpen) concreet werk van gemaakt worden …

Peter Bruyneel reageerde als volgt …

“…De nieuwe plaats die wordt vermeld was ik gaan zoeken op Google Maps, ongeveer 2 km ten noorden van de huidige plek.

En de nieuwe plaats is voor mij ook een complete verrassing! Want dat plantsoen voor de AXA building (vroeger noemden we die de "Shell-building") is precies in de Tentoonstellingswijk waar ik gans m'n jeugd gewoond heb ! en is recht tegenover de "Antwerp Expo".

 "Onzen tank" zal 100 keer meer in de kijker komen te staan tegenover vroeger. Ik denk dat veel Antwerpenaren niet eens weten dat er al 33 jaar zo'n tank in hun buurt staat omdat die vroeger "een beetje opzij" naast de grote appartementsgebouwen van Permeke stond (waar het tevens zeer moeilijk parkeren was).

Dat zelfde "generaal Roberts" - plantsoen aan Permeke is ook de plek van een huis van een bekende architect Le Corbusier uit de jaren '20-’30: "Maison Guiette".  Het huis is daar gebouwd in 1926 en stond toen nog relatief "solitair", dus de Britten op die bewuste Cromwell tank moeten het in 1944 ongetwijfeld ook zijn opgevallen. 

Persoonlijk vind ik die bouwstijl uit die jaren absoluut niet mooi, maar het behoort tot ons cultuurpatrimonium, en in de jaren '70 is er nog in Antwerpen actie gevoerd om dat huis te redden van de sloop.  Dus één van de "getuigen" van de bevrijding bleef dus ook gered…”.

Het is goed dat er mensen als Peter zijn, die de vinger aan de pols houden en zich afvragen wat er met de tank gebeurd was …

Mijn +25 jaar ervaring met oorlogsmonumenten leerde me dat te vaak monumenten “zomaar”, zonder een woord uitleg (soms voorgoed) “verdwijnen”, of plots ergens anders op duiken.

Nu de oplossing van de Stad Antwerpen lijkt me meer dan een alleen maar goede oplossing ! iets om naar uit te kijken !

Wordt (UITERAARD) vervolgd ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten